کد مطلب:129539 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

تلاش یکی از یاران امام برای کشتن غافلگیرانه ابن زیاد
بـلاذری گـویـد: عـمـار بـن ابـی سـلامه دالانی درصدد بر آمد تا عبیداللّه زیاد را هنگام حضور در میان لشكرش در نخیله به قتل برساند، ولی موفق نشد. پس در انتظار ماند، تا آنكه به سپاه حسین (ع) پیوست و در ركابش كشته شد. [1] .


امـا ایـن تـلاش و پـنـهـان كـاری، هـنـگام عبور از دسته ها و پاسگاه هایی كه حركت راهیان كربلا را زیر نظر داشتند، سودی نبخشید. وی ناچار شد با یكی از پاسگاه های بزرگ، واقع بر پل صراة، كه فرماندهی آن را زجر بن قیس جعفی عهده دار بود، درگیر شود. استاد مقرم می نویسد: عبیداللّه بن زیاد زجر بن قیس را به ریاست یك گروه نگهبانی با پـانـصـد سوار گماشت و فرمان داد كه بر پل صراة مستقر شود [2] و هر كس را كه به قصد حسین (ع) از كوفه بیرون می رود مانع شود. هنگامی كه عامر [3] بـن ابـی سـلامة بن عبداللّه بن عرار دالانی بر وی می گذشت، گفت: می دانم كه آهنگ كجا داری، بـازگـرد! عامر بر او و یارانش حمله كرد و آنان را شكست داد و رفت هیچ یك از آنها در فكر نزدیك شدن به او نبوده! او به كربلا رسید و به حسین (ع) پیوست، تا آنكه همراهش كشته شد. وی در جنگها با امیرالمؤمنین (ع) حضور داشت. [4] .


[1] انساب الاشراف، ج 3، ص 388.

[2] صـراة (بـه فـتـح)، نـهـري اسـت كـه از نـهـر عـيـسـي از شـهـركـي بـه نـام محول گرفته مي شود. با بغداد يك فرسخ فاصله دارد؛ و از نهرهاي فرات است. (ر.ك: وقعة صفين، ص 135، حاشيه).

[3] سـمـاوي نـام وي را چـنـيـن ضبط كرده است: عمار بن ابي سلامة بن عبداللّه بن عمران بن راس بن دالان، ابوسلامه الهمداني الدالاني، و بنودالان تيره اي از همدان هستند. (ر.ك: ابصار العين، ص 133).

[4] مـقـتـل الحـسـيـن، مـقـرم، ص 199 بـه نـقـل از كـتـاب الالكـليل همداني، ج 10، ص 87 و 101. در آنجا آمده است: «دالان تيره اي است از همدان، بنوعرار (به ضم عين) از آنهايند، و او عرار بن رؤاس بن دالان است....»